Vážené divačky, vážení diváci, vítejte v divadelní sezoně 2020-21,
doufám, že jste v poklidu přežili dobu „koronavirovou“, a že se do budoucnosti díváte s pozitivním očekáváním. Stejně jako naši dávní předci žijeme v koloběhu roku, a aniž si to možná uvědomujeme, také sejeme, staráme se, a doufáme v bohatou sklizeň, i když nejde o pšenici, ale jiný typ investic. Občas se trochu postíme a občas naopak popustíme uzdu veselosti a stejně jako naši pradědové dělíme čas na sakrální a profánní.
Když se podíváme ještě hlouběji do historie, tak po úspěšné sklizni, před příchodem jara, nebo v období dešťů naši předci prováděli rituální obřady, aby požádali přírodu či své bohy o přízeň, aby se urodilo, aby jaro znovu přišlo, aby zapršelo – tyto obřady byly brány s naprostou vážností a kdyby se takový rituál něčím narušil a nezdařil se, celý kmen by nejspíš zanikl.
Divadelní antropologie objevila, že právě z těchto rituálů vzniklo divadlo. Kmen se rozdělil na ty, co předváděli a na ty, co se dívali. Kolem ohně se přirozeně vytvořil kruh a uvnitř něho šaman (většinou značně zdrogovaný) vyprávěl příběh. Jestli mu tehdy zatleskali antropologové nevědí, možná pochvalně mručeli, možná říhali a možná byl šaman rád, že jej neuvařili v kotli. Každopádně to vypravování příběhů už si lidstvo nenechalo vzít. Není se co divit, je to pohodlné – sedět, sledovat život někoho jiného a představovat si, že je to můj vlastní a spekulovat si, jak bych se asi zachoval já? Přijměte tedy pozvání na další sezónu příběhů do vašeho Klicperova divadla a nebojte se, lidstvo se za ta staletí přece jen vyvinulo – plyšové sedačky jsou pohodlnější než roští okolo pradávných ohňů a lze předpokládat, že naše herce za jejich výkony neuvaříte v kotli…
Sezónu 2020/21 jsme nazvali „HRDINOVÉ nebo ZBABĚLCI?“, a jak sami uvidíte – všechny hry a postavy v nich řeší tuto otázku – jak se mám v klíčových okamžicích zachovat? Klademe si tuto otázku nejen v celospolečenském kontextu (Úklady a láska, Benátský kupec, Hana či Zbabělci), ale též v každodenní intimní a privátní rovině (Lidé, místa, věci…, Ženitba či Pozor, citlivý obsah!).
Přes toto tematické zacílení jsme se snažili o co nejpestřejší nabídku – takže milovníci moderního a neokoukaného mohou přijít na dvě české premiéry (Lidé, místa, věci… a Pozor, citlivý obsah!), vyznavače klasiky zveme na Schillera, Gogola či Shakespeara a čtenáře literatury konfrontujeme s divadelní podobou nejprodávanějšího románu posledních let – Alena Mornštajnová: Hana či s románovým debutem Josefa Škvoreckého a jeho východočeskými Zbabělci…
Věřím, že si z naší nabídky vyberete a že si najdete cestu do „vašeho“ divadla. Je totiž zřejmé, že vypravování a sdílení příběhů je v nás jaksi geneticky zakódováno a tato lidská potřeba překonala všechny hladomory, války či koronakrize a pandemie.
Za všechny zaměstnance Klicperova divadla se s vámi v hledišti těší na shlednou
Pavel Khek, umělecký šéf
Adaptace nesmrtelného románu o Robbym, Ottovi a Gottfriedovi - kamarádech na život a na smrt.
Jevištní podoba sbírky balad Kytice z pověstí národních (1853), nejslavnějšího díla miletínského rodáka Karla Jaromíra Erbena a jednoho z nejznámějších děl české literatury vůbec.
Česká premiéra současného britského hitu o závislosti na všem možném…
Luisa miluje Ferdinanda. Ferdinand miluje Luisu. Happy End? Ani zdaleka.
AMERICKÝ PREZIDENT SE NECHCE VZDÁT SVÉHO ÚŘADU! Chcete vědět, jak to chodí v Bílém domě? Zveme vás přímo do Oválné…
Absurdně komická a groteskně tragická lekce o závazcích, úrocích a exekucích pro laiky.
Komedie o hranici mezi světem médií a našimi osobními životy.